منتدي طلاب كلية العلوم جامعة طنطا
زائرنا العزيز لكم يسعدنا تشريفك منتدانا بالزيارة ارجوا ان ننال رضاكم عن المنتدي اذا كنت طالب في اي كلية علوم في الوطن العربي يمكنك التسجيل معنا لكي نستفيد من موضوعاتكم
ويتعم الاستفاده للجميع

هذا المنتدي خدمي مجاني لجميع طلاب كليه العلوم
برجاء عدم وضع الاعلانات الا بعد الرجوع لصاحب المنتدي او احد السادة المديرين

منتدي طلاب كلية العلوم جامعة طنطا

منتدى طلابى لكل دارسى ومحبى العلوم فى الوطن العربى

الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جالتسجيلدخول
عزيزي الزائر مرحبا بك في منتدي علوم طنطا نهدي اليك هذا المجهود المتواضع *** اذا كنت احد طلاب كلية العلوم جامعة طنطا او من اي كلية علوم علي مستوي مصر و الوطن العربي *** يسعدنا انضمامك الي هذا المنتدي كي نساهم سويا في مساعدة بعضنا البعض في مجال الدراسة والبحث عن عمل *** شكرا ***
تم بحمدالله صيانة جميع الروابط الغير نشطة ***وتم اعاده رفع الملفات عبر موقع ميجا ابلود ****برجاء المتابعة والابلاغ عن اي روابط تالفة ****شكر ا
للاعضاء فقط ***اذا كنت تبحث في موضوع معين وتود المساعده برجاء انشاء موضوع بخصوص مشكلتك وسيتم الرد عليك في نفس الموضوع لتعم الفائدة ***
تم رفع فيديوهات لشرح جهاز الاوسليسكوب وجميع اجهزة القياس ايضا انبوبة اشعة اكس والعديد من الموضوعات فقط علي منتدي علوم طنطا ***
تابع موضوع تليسكوب فضائي لو عايز تعمل تليسكوب بنفسك بمكونات متوافرة ورخيصة في نفس الوقت
بعد التسجيل في المنتدي ستصلك رسالة علي الايميل الذي قمت بتحديده في استمارة البيانات ويجب عليك الدخول علي الايميل وفتح الرسالة ثم الضغط علي رابط تنشيط الحساب....................في حالة وجود مشكلة في التسجيل يرجي الاتصال بالادارة .....................شكرا............................
يسر ادارة المنتدي بان تعلن عن طلب مشرفين لجميع الاقسام علي من يرغب في الانضمام الي فريق الاشراف سرعة ارسال بياناته في رسالة خاصة والمنتدي الذي يرغب في الاشراف عليه ويفضل كتابة بعض الاراء حول تطوير المنتدي

شاطر | 

شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
SEMSEMA101
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الجمعة 13 أغسطس 2010, 00:37

ممكن لو سامحتوا تشاركوا معايا حد يقولي حاجه كويسه واحده بس فالكليه دي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Question Question Question Question Exclamation Exclamation
خطاب
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الجمعة 13 أغسطس 2010, 15:27

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

إزيك يا سمسمة و كل عام و أنتم بخير

و الله كلية العلوم من أهم الكليات و التي لا غنى عنها في أي دولة تريد أن تتقدم و لكن وضع كلية العلوم في مصر المسئول عنه الطلبة و المجتمع و ذنب للكلية فيه

فإذا كان هناك تهميش للكلية فكوني مثالا حسنا لخريجي العلوم و الطريق إلى ذلك بفهم المقررات و ليس بحفظها و في النهاية لن تدركي أهمية ما تدرسينه إلا بعد تخرجك

فأنا كخريج علوم أدرك تماما أهميةما درسته وما كنت أتعلمه من أساسيات كنت لا أرى لها فائدة فيما سبق و اتضح لي أن تلك الأساسيات هي المصدر التي سأبني عليه تفكيري فيما يقابلني في مجال عملي

آسف على الإطالة

خطاب
SEMSEMA101
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت 14 أغسطس 2010, 02:56

والله انا عارفه انت كليه العلوم هي الاولي فامريكا بس مش فمصر هنا فمصر كليه المجبرين فين الاجهزه الحديته اللي محتاجنها اننا نتعلم عليا فين التطرير الحقيقي اللي فالمعامل مفيش تطوير فالمعامل خالص معامل بقالها مليون سنه مش اتغيرت وبنشتغل وندرب ع اجهزه ادفنت من عصور مش ليه اهميه فالدنيا والله انا عارفه انت مش ذنب الكليه بس ذنبنا احنا اننا فبلد مفيش فيها نظام والفساد حل بكل شيء فيها واسفه لو بقول راي بصراحه
SEMSEMA101
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت 14 أغسطس 2010, 02:57

ميرسي ع ردك عليا
atlam
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد 15 أغسطس 2010, 01:57

السلام عليكم
ازيك يا سمسمة كل سنه وانت طيبه زي ما قال خطاب دي اساسيات لابد من تعلمها
وانا مش هطول علي حضرتك في الكلام انا زرت علوم بنها والقاهرة وعين شمس وكانت المفاجئة ان المستوي في علوم طنطا في تجهيز المعامل والمحتوي التدريسي لا يقل وان كان يفوق المستوي في الكليات الاخري وياريت لو فية تجارب مش موجودا عندنا ياريت تقوليلي اسمها
كمان لو دخلتي علي اي جامهة اجنبية تلاقي محتوي المعامل هو نفسة اللي متوفر هنا
بس ياريت نحط في اعتبارنا الامكانات المادية للكلية يعني ممكن تكون التجربة بتتم هنا بشكل يدوي ممكن تشوفيه بره اوتوماتيك
وده والله مش دفاع اعمي بس ده اللي لمسته لما بنحاول نشوف تجارب جديدة ندعم بيها المعامل
وارجوا افادتنا بالرد

موفقون إن شاء الله
http://science-tanta.online-talk.net
SEMSEMA101
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء 18 أغسطس 2010, 04:45

المحتوي التدريسي كويس وكل حاجه بس فين تجهيزات المعامل وانابتكلم عن قسم الفيزيا لان دا اللي يخصني لما الاجهزه العطلانه عي اللي تتحط فالامتحانات ومستنين من الطلبه انها تطلع نتائج ولا توصيل التجارب حتي يمكن اول سنه نشوف فيها انا الطلبه هي اللي توصل مش المعيدين ودي حاجه كويسه انا عن نفسي فرحت بيها جدا لانها افاده جدا وتحضير التجارب انا عارفه امكانيات الكليه ودي سياسه الكليه مش من حقي اني اكام فيها بس لو في امكانيات الاولي تطوير المعامل مش عمل حدائق وجناين وتغير بلاط(ميرسي ع رد حضرتك)
atlam
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت 18 سبتمبر 2010, 23:32

بصي ياسمسمة هو ممكن يكون فيه الكثير من النقص في الامكانيات بس ده ان شا الله مرصود له ميزانية كبيره من مشروع الجوده اللي دخلته الكلية وان شاء الله نشوف اجهزة جديده ان ممكن اتكلم عن سنه 4 وسنه اولي دي اللي انا بشتغل يها وبنحاول بقدر المستطاع ان ما تكونش فيه اعطال سواء في السكشن اوفي الامتحانات وشكرا ليك واحب اقولك كمان ان الطالب ليه دور كبير في استطلاعات الراي فياريت كلنا نهتم بيها ونملاها بعناية علشان تاخذ بعين الجدية في اترتيب الاولويات وشكرا ليك وياريت كلنا نشارك براينا

موفقون إن شاء الله
http://science-tanta.online-talk.net
ايمى
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الخميس 21 أكتوبر 2010, 10:54

بصى ياسمسمه كليه العلوم من أهم الكليات في العالم أجمع و العلم و التكنولوجيا و التقدم الرهيب في العالم كله في مختلف المجالات قائم عليه خريجي كليه العلوم و تعالي نشوف مع بعض
التطور الملحوظ في الكمبيوترات و الموبايلات
قائم عليه باحثين خريجي علوم و متخصصين في علم الإلكترونيات و الجوامد و هي فروع من علم الفيزياء

الثوره في البناء و التشييد في العالم
قائم عليها بس احنا فعلا فى مصر ينقصنا الامكانيات وان شاء الله يحاولو يوفروها فى مشروع الجوده ده وربنا يوفقهم
M.Ageba
المديرون
المديرون

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الجمعة 22 أكتوبر 2010, 21:58

السلام عليكم جميعا
بجد انا سعيد انى بكتب فى المنتدى دلوقتى بعد انقطاع طويل لاسباب خارجة عن إرادتى وأحب أرد على الزملاء لأن الموضوع بجد مهم قوى. أعتقد أن المشكلة مش أمكانيات فى المقام الأول ودا أعتقد ان حله سهل وفى الإمكان وفعلا دا مرصودة مبالغ خاصة لتطوير المعامل والكلية بشكل عام وان شاء الله خلال فترة صغيرة حنحس ان شكل الكلية اتغير خالص وممكن الطلبة فى قسمنا( علم الحيوان) يمكن يلحظوا الطفرة الكبيرة فى القسم على كل المستويات وديه لسه بداية صحيح لسه فى سلبيات كتيرة بس أهم حاجة أن احنا بدأنا ولازم نعرف ان أهم حد فى الموضوع كله هو انتم طلاب الكلية انتو الأساس وعلى فكرة احنا درستنا مش بعيدة عن بره كتير قوى يمكن فى البحث احنا متأخرين عنهم كتير لكن فى الدراسة الفرق مش كبير قوى واللى مش مصدق يقدر يقولى ليه خريجين كتير من كليتنا سافروا بره فى جامعات أجنبية كبرى ودرسو وتفوقوا فيها. بجد الحكاية كلها حب للدراسة ورغبة شخصية فى التقدم وتعب وسهر كتير وحاول تستفيد بالموارد المتاحة دلوقتى وهى بجد كفاية قوى انها تخليك تحط رجلك على الطريق الصح. معلش طولت عليكم واحب اسمع رأيك وانتم شايفين ايه ممكن يكون دوركم فى تطوير الكلية
http://www.mohamedageba.webs.com
Shihab
مدرس مساعد
مدرس مساعد

مُساهمةموضوع: رد: شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت 23 أكتوبر 2010, 17:34

السلام عليكم

الرد بساطه جدا كيف نعيش بدون كهرباء- بدون وسيله مواصلات- بدون موبايل- بدون انترنت-................
كيف نحل المشاكل الحياتيه على سبيل المثال مشكله الطماطم الكيلو ب 10 جنيه.
لا يمكن لأمه أن ترقى بدون العلم.

لا يوجد فى الشعر العربى مثل معلقه عمرو ابن كلثوم فى الفخر والتباهى ولكن كيف تحمينا من مكر الاعداء. أن الامم لا ترقى بالفن و الموسيقى ولعب الكره . و ان كان الترفيه مطلوب ولكنه ليس البيل الوحيد لنحيا حياه كريمه.

مثلا 3 مرات كأس افريقيا متواصل لن يحل مشاكل مصر من المواصلات و تلوث وأمراض.............

ولكن فى النهايه اذا أرادت أمه أن تحيا فلا سبيل الا العلم

شاااااااااااااااااركو معايا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1